کارشناسان کشاورزی کشت گیاه دارویی شیرین بیان را کشت جایگزین به صرفه برای کشاورزان استان می‌دانند.
کد خبر: ۷۸۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹ 10 October 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مزرعه تکثیر صنعتی شیرین بیان به صورت کاشت نشاء با اعتبار ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از اعتبارات اشتغال روستایی و عشایر در روستای آب باریک شهرستان اقلید ساخته شده است.
در این مزرعه 20 نفر بصورت مستقیم و ۳۰ نفر بصورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند
میرطالبی مدیر جهاد کشاورزی اقلید گفت: کشت این گیاه دارویی علاوه بر مصرف کم آب و عدم تخریب منابع طبیعی در بحث صادرات غیرنفتی و ارز آوری نیز بسیار مفید است.
شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی که طرح توسعه کشت آن در کشور در حال اجرا است.
برگ‌های آن مرکب است و از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند.
گل‌های شیرین بیان به رنگ‌های ارغوانی، زرد، بنفش و یا آبی مایل به سفید است و میوه‌اش هم شامل ۵ تا ۶ دانه مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.

قسمت مورد استفاده شیرین بیان، ساقه‌های زیرزمینی و ریشه‌های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. مهم‌ترین ماده‌ای که موجب شیرینی شیرین بیان می‌شود، ترکیب موجود در ریشه‌های گیاه به نام اسید گلیسریزیک است که ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد. اسید گلیسریزیک با افزایش سن گیاه افزایش می‌یابد.
ترکیبات موجود در ریشه شیرین بیان برای مقابله با پوسیدگی دندان مفید بوده و خاصیت ضد میکروبی دارد، بنابراین می‌توان از شیره این گیاه به عنوان ماده ضدپوسیدگی در محلول‌های شستشوی دهان و نیز خمیر دندان‌ها استفاده کرد.
این گیاه برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردن آن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و برای نرم کردن سینه موثر است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار